بازار داغ توليد انيميشن‌‌هاي تلويزيوني
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازار داغ توليد انيميشن‌‌هاي تلويزيوني
نوشته شده در دو شنبه 14 دی 1389
بازدید : 18
نویسنده : مولوی
چند وقت پيش يكي از مسوولان اداره كل پويانمايي صبا خبر از تلاش اين مركز براي ملي كردن توليد انيميشن در كشور داده بود. ملي كردن به اين معناست كه جوانان ايراني بتوانند در گوشه و كنار كشور دست به تهيه و توليد انيميشن‌هاي جذاب و تاثيرگذار بزنند.

در حال حاضر انيميشن‌هاي متنوعي در شهرهاي قزوين، مشهد، كرمان و... در حال توليد هستند. اخبار و گزارش‌هايي كه اين روزها از حوزه انيميشن داخلي مي‌رسد حاكي از آن است كه وعده ملي شدن اين هنر در حال عملي شدن است.

توليد آثار پويانمايي موفقي چون شكرستان و شنگول‌آباد در ماه‌ها و سال‌هاي گذشته ثابت كرد كه هنرمندان داخلي توانايي‌هاي بالايي در عرصه ساخت محصولات جذاب براي كودكان و نوجوانان دارند. آنها با تكيه بر فرهنگ ايراني آثاري ساختند كه به‌شدت اين جايي بودند و در عين حال مي‌توانستند كودكان را براي دقايقي سرگرم سازند. در حال حاضر هر جوان خوش‌ذوقي مي‌تواند با داشتن اندكي امكانات دست به توليد انيميشن بزند و به رونق اين صنعت كمك كند.

از جمله آثار حرفه‌اي و موفق استان‌ها مي‌توان به مجموعه انيميشن «سينا و لاك‌پشت دانا» اشاره كرد كه در دو سري 40و50 قسمتي و هر قسمت حدود 8 دقيقه به همت صدا و سيماي خراسان رضوي و به تهيه‌كنندگي سعيد شاكري در حال توليد است. توليد سري اول اين مجموعه از ابتداي سال 88 آغاز شده و تا پايان سال 89 آماده پخش خواهد شد.

هم‌اكنون توليد انيميشن بازار پررونقي پيدا كرده و انيميشن‌سازان ايراني در بيشتر استان‌ها مشغول فعاليت هستند. اگرچه هنوز در كشور ما امكان اكران انيميشن‌هاي ايراني به وجود نيامده، اما نياز گسترده تلويزيون به اين قالب جذاب موجب شده كه انيميشن‌سازان روزهاي پركاري را سپري كنند.

بررسي وضعيت خوشنويسي در بشنو از ني

«بشنو از ني» ساخته محمد صفار مجموعه انيميشني است كه در 13 قسمت 11 دقيقه‌اي با موضوع وضعيت خوشنويسي دوره صفويه در صدا و سيماي مركز قزوين توليد مي‌شود.

در اين انيميشن به شخصيت ميرعماد پرداخته مي‌شود و در قسمت‌هاي مختلف آن سير و سلوك و خط نستعليق ميرعماد به گونه‌اي كه براي مخاطبان كودك و نوجوان قابل درك باشد بررسي مي‌شود. در اين انيميشن در واقع ني راوي داستان است، به همين دليل عنوان اين انيميشن «بشنو از ني» است. توليد انيميشن «بشنو از ني» چندي است كه آغاز شده و تا پاييز سال آينده توليد اين مجموعه به اتمام مي‌رسد. كوروش برزگر داستان‌هاي اين انيميشن را نوشته و شهرام حاجي ميرصادقي به عنوان ناظر كيفي در اين مجموعه فعاليت مي‌كند.

عصر خاتون،‌ يك انيميشن عاشورايي

«عصر خاتون» به كارگرداني رضا انصاري عنوان يكي از جديدترين توليدات اداره پويانمايي صباست كه به مناسبت ماه محرم و صفر و به صورت تلفيقي دو و سه‌بعدي در مدت زمان 9دقيقه و به كارگرداني رضا انصارين آماده پخش شده است و در ايام صفر از شبكه‌هاي سيما پخش مي‌شود.

اين برنامه كه توليد آن 2 سال به طول انجاميده است به اتفاقات عصر عاشورا و وقايع بعد از جنگ و شروع مصائب اهل بيت مي‌پردازد. نكته بسيار قابل تامل اين برنامه دقت در بررسي متون تاريخي و انتخاب صحيح‌ترين روايت است. نگاه به حضور حضرت زينب سلام‌الله‌عليها در عصر عاشوراي كربلا روايتي است كه هرگز به آن با اين كيفيت پرداخته نشده است.

روايتي كه در كتب بسيار معتبر مقتل به آن اشاره شده است و خود اين نگاه به افزايش عنصر عاطفه و حس كربلا كمك خواهد كرد.

كرمان‌شناسي با انيميشن كلك خيال

در شهر كرمان نيز كارهاي موثري در حوزه انيميشن در حال توليد است. مجموعه انيميشن «كلك خيال» به نويسندگي، تهيه‌كنندگي و كارگرداني سعيد مددي و به سفارش صدا و سيماي مركز كرمان توليد مي‌شود. پيش‌توليد اين مجموعه از دي ماه پارسال آغاز شد و تا مهر ماه امسال ادامه داشت. به گفته سعيد مددي، كارگردان اين مجموعه، كرمان‌شناسي محتواي اصلي اين مجموعه را تشكيل مي‌دهد. شخصيت‌هاي اصلي اين مجموعه 2 نوجوان به نام‌هاي حامد و حسن هستند كه در حين گردش در استان سوالي ذهن آنها را مشغول مي‌كند. آنها با مراجعه به آزمايشگاه مدرسه درصدد يافتن پاسخ برمي‌آيند. اين مجموعه در 13 قسمت 11 دقيقه‌اي توليد مي‌شود.

پاييز گرم، ماجراهاي انقلاب را روايت مي‌كند

موضوعاتي كه انيميشن‌سازان به آنها مي‌پردازند نسبت به گذشته گستره وسيع‌تري پيدا كرده، تا جايي كه در حال حاضر چندين انيميشن مسائل تاريخي و اجتماعي را دستمايه كار خود قرار داده‌اند. «پاييز گرم» عنوان مجموعه‌اي است كه توليد آن به كارگرداني عليرضا اخباري به اتمام رسيده است و بزودي آماده پخش خواهد شد. اين مجموعه كه در 12 قسمت 20دقيقه‌اي با موضوع حوادث انقلاب اسلامي طراحي و توليد شده به ماجراهاي كودكي روستايي در پاييز سال 1375 مي‌پردازد كه براي يافتن پدرش راهي تهران مي‌شود. او در تهران با ماجراها و اتفاقاتي غيرمنتظره مواجه مي‌شود؛ ماجراهايي كه با پيچ و خم‌ها و حوادث گوناگون به انقلاب اسلامي و 22 بهمن ختم مي‌شود. «پاييز گرم» به منظور آشنايي نوجوانان با وقايع انقلاب و شناخت بيشتر آنان نسبت به سختي‌ها و رنج‌هاي ملت ايران قبل از انقلاب توليد شده است.

سفر به قصه‌هاي شبكه 2 سيما

هم‌اكنون در فهرست برنامه‌هاي شبكه 2 سيما چند انيميشن در نوبت پخش قرار گرفته‌اند.« سير تا پياز» به تهيه‌كنندگي سميرا فلاح‌نژاد در 30 قسمت 30 دقيقه‌اي به مضاميني همچون حسادت، مشورت و ترس مي‌پردازد. انيميشن «اميد كوچولو در ماه» در 3 قسمت 20 دقيقه‌اي توليد شده و موضوع آن در خصوص پسربچه‌اي كنجكاو به نام اميد است. او در يك ماجراجويي خيالي به ماه سفر مي‌كند و ضمن آشنايي با ماه و ستارگان و منظومه شمسي، آن دانستني‌ها را به بچه‌ها نيز منتقل مي‌كند و كودكان و نوجوانان را با خود به يك سفر مهيج مي‌برد. مجموعه انيميشن «سفر به قصه‌ها» با 26 داستان از زنده‌ياد «مهدي آذر يزدي» در حال توليد است. اين مجموعه انيميشن سه‌بعدي به كارگرداني مجيد محمدي، راوي 26داستان از داستان‌هاي مرحوم مهدي آذريزدي، برگرفته از قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب است.

‌ احسان رحيم‌زاده
گروه راديو و تلويزيون



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: